Winkelwagen

LVK zocht aanvulling voor LVK-jury

Update: Uit de vele reacties op dit artikel hebben we inmiddels een selectie gemaakt en onze jury naar wens kunnen uitbreiden. Reageren is dus niet meer nodig!

De finale van de 48e editie van het Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer, het LVK, vindt plaats op vrijdag 26 januari 2024 op buitenplaats Vaeshartelt in Maastricht. De voorbereidingen hiervoor zijn inmiddels in volle gang.

Kenmerkend aan elk concours is dat er uiteindelijk maar één winnaar kan zijn. In ons geval het Limburgs vastelaovesleedje van het jaar. Het te doorlopen traject gebeurt in drie delen. Allereerst brengt de LVK-jury het totaal aantal inzendingen terug tot 60 halve finalisten. Aansluitend jureert de LVK-jury en ‘het volk van Limburg’ gezamenlijk deze kanshebbers, zodat twintig finalisten over blijven. Diverse jury’s en ‘het volk’ beoordelen tenslotte deze liedjes. Het nummer dat dan de meeste stemmen krijgt, is uiteraard de winnaar.

LVK-jury

Om jaarlijks een goede kwalitatieve en regionale afspiegeling van de samenstelling van de LVK-jury te kunnen borgen, werkt de stichting LVK met een uitgebreide lijst van (potentiële) juryleden. Bestuursleden Elise van Wordragen en Marja van Kessel selecteren ook ieder jaar een aantal nieuwe juryleden. Elise: “Het is belangrijk een afspiegeling van Limburg te hebben. De verhouding man-vrouw, de regio’s en alle leeftijdscategorieën dienen vertegenwoordigd te zijn. Daarom dienen we de LVK-jury uit te breiden met enkele jongere juryleden. We zijn specifiek op zoek naar jongemannen uit de regio Noord-Limburg, die na 1980 geboren zijn. Ook zoeken we jongedames uit Parkstad of Maastricht-Mergelland, geboren na 1990.” Marja vult aan: “Ze moeten affiniteit hebben met (vastelaoves)muziek maken, componeren, arrangeren en/of met teksten in Limburgs dialect. Tevens mag men op geen enkele wijze betrokken zijn of worden bij een inzending/finalist.”

Reageren

Voldoe je aan de gestelde eisen, ben je enthousiast en sta je te trappelen om jouw bijdrage te leveren? Reageer dan uitsluitend door zo snel mogelijk het volgende formulier in te vullen: Formulier

Uit de ontvangen reacties maakt het LVK-bestuur een keuze. Alle inzenders ontvangen een bericht of ze wel of niet worden opgenomen in het bestand en een uitnodiging ontvangen om te jureren.

Wij kijken uit naar je aanmelding!

Deel deze pagina:

49e LVK-FINALE
  • 14 februari 2025
  • 20.00 uur
  • L1

LVK-boek ’t Volk Beslis

Bestel ‘m nu

Bertha Paulissen Wisseltrofee

De felbegeerde LVK wisseltrofee, welke jaarlijks wordt overhandigd aan de winnaar van het LVK, is genoemd naar Bertha Paulissen-Willen.