Bekendmaking finalisten LVK 2024

Op vrijdag 26 januari 2024 vindt in Maastricht, in samenwerking met de Sjeng Kraft Kompenei en L1, de 48e editie van het Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer plaats. Zondag 21 januari worden de 20 finalisten bekend gemaakt via L1 radio tussen 13.00 en 15.00 uur. ’s Avonds zendt L1 televisie de loting van de volgorde in de finale uit tussen 20.20 en 20.55 uur.

20 finalisten
Voor deze editie van het LVK mocht de stichting maar liefst 196 liedjes ontvangen. De LVK-jury selecteerde daaruit 60 halve finalisten. De punten van de LVK-jury uitgebracht in december, de punten van het sms-stemmen aansluitend aan de halve finales/herhalingen én de punten van de vakjury tijdens de halve finales bepalen welke 20 liedjes zich plaatsen voor de 48e finale. In drie halve finales kon Limburg de liedjes zien en horen via L1 televisie. Op de website van de stichting staan de teksten van de liedjes. Limburgse vastelaoves-liefhebbers jureerden massaal de liedjes via SMS-stemmen. Als de stemmen geteld zijn, volgt de volgende spannende fase. Welke 20 halvefinalisten krijgen zondag het verlossende bericht: “Geer zeet finalist van ‘t LVK 2024!”.

Kleinzoon
Onder het motto ‘aanbellen of gebeld worden’ gaan verslaggevers en cameramensen van L1 zondagmiddag op pad om bij zo veel mogelijk artiesten aan te bellen of hen te bezoeken op zittingen, optredens of verzamelplaatsen. Vanuit de studio belt presentator Ruud Kleinen (foto) de overige artiesten. Aan het einde van de radio-uitzending zijn de 20 finalisten bekend.

Presentator Ruud Kleinen
In het televisieprogramma trekken Emmy Akkermans (winnares regio songfestival) en Stadsprins Roy I van Maastricht de balletjes die de artiesten verbinden aan hun plek van optreden in de finale. De stadsprins is een kleinzoon van Sjeng Kraft, die afgelopen december een eeuw geleden geboren werd. Als herinnering en eerbetoon aan zijn werk als componist, tekstschrijven, arrangeur en accordeonist besloot de Sjeng Kraft Kompenei zich kandidaat te stellen voor de plaatselijke organisatie van de LVK-finale 2024. Inmiddels zijn de leden nu volop bezig met het bouwen en inrichten van het ‘Sjeng Kraft paviljoen’ voor de finale. Een mooie samenloop dus!