Winkelwagen

161 Liedjes nemen deel aan LVK 2023

Op vrijdag 3 februari 2023 vindt in Venray, in samenwerking met de Vorstenraod Venray en L1, de 47e editie van het Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer plaats. De Stichting LVK heeft hiervoor 161 inzendingen ontvangen. Dit zijn er 15 meer dan bij de ‘Corona-editie’ van vorig jaar, die gewonnen werd door het duo Bjorn en Mieke met het lied ‘Âltied Ope’.

Uit Noord- en Midden-Limburg komen 89 van de 161 liedjes (Noord-Limburg 57, Midden-Limburg 32). Uit Zuid-Limburg komen 72 liedjes. (Parkstad 35, Westelijke Mijnstreek 18 en Maastricht/Heuvelland 19). Maastricht met 9 inzendingen, Horst en Weert met 8 inschrijvingen en Hoensbroek met 7 inzendingen zijn dit jaar de ‘hofleveranciers’ van het LVK.

Op zaterdag 10 december worden de 161 inzendingen beoordeeld door de vakjury, bestaande uit 48 personen uit heel Limburg. De juryleden beluisteren in groepen de liedjes. Ieder lied wordt door de vakjury twee keer beoordeeld.

In een speciale en langere editie van het programma ‘Plat-eweg’ (19.00-21.00 uur) op 12 december maken Ruud Kleinen (L1) en voorzitter Joep Verbugt van het LVK de 60 halvefinalisten bekend. Naast L1-radio is deze bekendmaking ook te volgen via www.facebook.com/L11alaaf. Na deze uitzending start via de website www.stichtinglvk.nl de kaartverkoop voor de drie halve finales, die op donderdag 12 en vrijdag 13 opgenomen worden in cultureel centrum Don Bosco in Heel.

Halve finales
Op vrijdag 13, 20 en 27 januari 2023 zendt L1-Radio en televisie tussen 18.00 en 20.00 uur de halve finales 2023 uit. De halve finales worden herhaald op zaterdag 14, 21 en 28 januari tussen 10.00 en 12.00 uur. Stemmen kan aansluitend gedurende 30 minuten aan deze halve finales (óf aansluitend aan de herhalingen). Per halve finale en per herhaling kan per telefoonnummer op drie unieke liedjes gestemd worden. Daarvoor dient drie maal een apart sms-bericht (à € 1,-) gestuurd te worden naar 4004. Stel je wil een stem uitbrengen op liedje 11, dan is de opbouw LVKspatie11. Dus sms je: LVK 11 naar 4004. Daarnaast worden de liedjes nogmaals beoordeeld door een vertegenwoordiging van de vakjury.

De punten van de vakjury uitgebracht in december, de punten van het sms-stemmen aansluitend aan de halve finales/herhalingen én de punten van de vakjury tijdens de halve finales bepalen welke 20 liedjes zich plaatsen voor de 47e finale. Zondag 29 januari worden de 20 finalisten bekend gemaakt in een speciaal programma van 20.30 tot 22. 00 uur op L1 televisie. Daarin vindt eveneens de loting plaats van de volgorde van optreden in de finale.

Deel deze pagina:

49e LVK-FINALE
  • 14 februari 2025
  • 20.00 uur
  • L1

LVK-boek ’t Volk Beslis

Bestel ‘m nu

Bertha Paulissen Wisseltrofee

De felbegeerde LVK wisseltrofee, welke jaarlijks wordt overhandigd aan de winnaar van het LVK, is genoemd naar Bertha Paulissen-Willen.