Winkelwagen

Voor de editie 2024 van het Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer zijn 196 liedjes ingestuurd. Uit Noord- en Midden-Limburg komen 105 van de 196 liedjes (Noord-Limburg 63, Midden-Limburg 42). Uit Zuid-Limburg komen 91 liedjes. (Parkstad 45, Westelijke Mijnstreek 17 en Maastricht/Heuvelland 29). Maastricht met 12 inzendingen, Kerkrade met 9 inschrijvingen en Hoensbroek, Heerlen en Weert met 7 inzendingen zijn dit jaar de ‘hofleveranciers’ van het LVK.

LVK-jury

Om van deze 196 inzendingen tot 60 liedjes voor de halve finales te komen, roept de stichting LVK vervolgens 50 personen van de LVK-jury bij elkaar. Deze bestaat uit een brede vertegenwoordiging van man/vrouw, regio, achtergrond (muziek, tekst, dialect, vastelaovend), leeftijd etc.

De LVK-jury beoordeelde op 9 december in zes groepen de inzendingen 2 keer door te luisteren naar het liedje, terwijl de tekst op een scherm geprojecteerd werd. Zo selecteerde de jury de 60 liedjes, die zijn doorgedrongen tot de drie halve finales van het 48e LVK. Dit jaar heeft de LVK-jury voor de eerste keer gebruik gemaakt van jurering via een digitaal jureringssysteem. Op de criteria tekst, muziek en carnavalesk waren in totaal 100 punten per liedje te verdelen. Tevens hadden de juryleden nog de mogelijkheid om op- en/of aanmerkingen toe te voegen, als feedback en/of tip(s) aan de artiesten.

Finalisten

Maandag 11 december zijn de 60 halve finalisten bekend gemaakt. Noord-Limburg levert 21 liedjes, Midden-Limburg 12 en uit Zuid-Limburg komen 27 liedjes, verdeeld over 8 uit de Westelijke Mijnstreek, 9 uit Parkstad en uit Maastricht-Heuvelland 10 liedjes. Naast diverse ex-winnaars van eerdere edities van het LVK bestaat de groep uit bijna 1/3 debutanten.

Klik hier voor het volledige fotoverslag van deze dag.

Deel deze pagina:

49e LVK-FINALE
  • 14 februari 2025
  • 20.00 uur
  • L1

LVK-boek ’t Volk Beslis

Bestel ‘m nu

Bertha Paulissen Wisseltrofee

De felbegeerde LVK wisseltrofee, welke jaarlijks wordt overhandigd aan de winnaar van het LVK, is genoemd naar Bertha Paulissen-Willen.