Vakjury

LVK Topfoto

Vakjury

Alle inzendingen voor het LVK 2019 worden twee keer beoordeeld door een zogenaamde vakjury. De vakjury van het LVK, is een groep van 60 mannen en vrouwen, jong en oud, die uit de hele provincie afkomstig zijn. Er zijn juryleden die beroepsmatig met muziek bezig, er zijn juryleden die veel kennis hebben van de Limburgse streektalen, maar er zitten ook mensen bij die zichzelf echte carnavalsvierders ('vastelaovesgekke') noemen.

De juryleden worden op zaterdag 15 december 2018 verdeeld in 6 groepen (van ieder 10 juryleden) waarna de inzendingen beluisterd en beoordeeld worden. Ieder lied wordt 2 keer beoordeeld aan de hand van een beoordelingsformulier. De 60 beste inzendingen, waarbij het Reglement van Deelname nauwgezet wordt gevolgd (en met name artikel 15 m.b.t. de regio-spreiding), gaan door naar de 3 halve finales.

Tijdens de halve finales komt (een deel van) de vakjury opnieuw in actie. Van bovengenoemde 60 juryleden nemen 15 leden plaats in de vakjury die de liedjes tijdens de halve finales opnieuw gaat beoordelen. Groot verschil met de eerste beoordeling is dat nu ook het lied op beeld te zien is. Tijdens deze halve finale kan ook 'het volk' meestemmen (via sms). Klik hier voor meer informatie over het stemmen via SMS.

De punten van de vakjury in december (1/3) worden opgeteld bij de punten van de vakjury uitgebracht tijdens de halve finales (1/3). Daarbij worden de punten van het SMS-stemmen (1/3) opgeteld. De 20 liedjes met de meeste punten, waarbij rekening is gehouden met artikel 15 van het Reglement van Deelname 2019, krijgen een plaats op het grote LVK-podium in het MECC in Maastricht.