Een kijkje in de keuken

LVK Topfoto

Een kijkje in de keuken

De 20 finalisten zijn bekend. De tekstdichters, componisten en uitvoerende artiesten kunnen zich gaan voorbereiden op een zinderende finale. De 41ste finale in de LVK-historie. De LVK-route 2017 op een rij gezet. Een kijkje in de keuken.

Digitaal inzenden

Op 11 november 2016 ging de digitale postbus voor de 41ste LVK-editie open. Vanaf 09:00 uur konden deelnemers hun inzending digitaal insturen via deze website. Nieuw was dat plaatsnamen op basis van postcode door partner BeeOne aan een van de vijf regio's gekoppeld waren waardoor plaatsen automatisch werden toebedeeld aan een regio, t.w. Noord- of Midden-Limburg, Parkstad, Maastricht-Mergelland en de Westelijke Mijnstreek. Op 6 december jl. sloot de inzendtermijn en maakte de Stichting LVK bekend dat in totaal 203 inzendingen waren ingestuurd. Koploper was deze editie Zuid-Limburg met 111 liedjes (Parkstad 54, Westelijke Mijnstreek 37, Maastricht & Heuvelland 20). Uit Noord- en Midden-Limburg kwamen 92 van de 203 liedjes (Noord-Limburg 56, Midden-Limburg 36).

Jurering

Welgeteld 5 dagen later kwam de hoofdjury bij elkaar. 48 Personen uit geheel Limburg beluisterden op 2 zaterdagen in 4 groepen van 12 juryleden de inzendingen. Op 10 december kon het bestuur de balans opmaken van de eerste jurydag. De 203 inzendingen waren beoordeeld en zorgde voor een eerste rangschikking. Een week later werden de liedjes opnieuw beoordeeld. Liedjes waar de jury de eerste dag mee was gestart werden deze 2e dag als laatste beoordeeld. De scores van deze 2e dag werden (automatisch) opgeteld bij dag 1 en gedeeld door 2 hetgeen een gemiddelde in beeld bracht. De 5 liedjes met de hoogste punten werden veilig gesteld en van een kleur voorzien. Dit waren immers de liedjes die automatisch geplaatst waren voor deze 41ste finale. Welke liedjes dat waren wordt bekend als de punten van de hoofdjury worden opgelezen tijdens de finale. Het lied dat van de hoofdjury de meeste punten kreeg krijgt in de finale 16 punten, aflopend naar 12 punten voor lied 5.

Het Volk

Achter de schermen had het bestuur met telecom-partner CM het sms-/telefoonstemmen gereed gemaakt zodat 'het volk' kon gaan stemmen. Uit Noord- en Midden-Limburg kwamen 32 van de 60 liedjes (Noord-Limburg 17, Midden-Limburg 15). Zuid-Limburg was met 28 liedjes vertegenwoordigd in de drie halve finales (Parkstad 8, Westelijke Mijnstreek 10, Maastricht & Heuvelland 10). Heerlen, de plaats waar de 41ste finale wordt gehouden, was voor Zuid-Limburg met 3 liedjes doorgedrongen. Er kon door 'het volk' na 3 halve finales gedurende 30 minuten gestemd worden op liedjes. Per sms-/telefoonbericht moest op 3 liedjes gestemd worden. Bestuursleden maakten na iedere halve finale (uitzending én herhaling) de balans op en berekenden percentages per halve finale (deze worden op de website gepubliceerd de dag na de LVK-finale). Het lied met het hoogste percentage kreeg 60 punten, het lied met het laagste percentage 1 punt.

Tellen

De punten van het sms-/telefoonstemmen werden na de herhaling van de 3e halve finale opgeteld bij de punten van de hoofdjury. Dit leverde een 'top 60' op. De liedjes met de 5 hoogste punten van de hoofdjury waren verzekerd van een plaats in de finale. De finale werd aangevuld met de 15 liedjes met het hoogste aantal punten (hoofdjury en volk) waarbij het Reglement van Deelname door het bestuur nauwlettend werd gevolgd. Iedere regio moet immers vertegenwoordigd zijn met 3 liedjes...

Bekendmaking finalisten

De 'top 60' was bekend, het Reglement van Deelname gecheckt en het was (binnen het bestuur) duidelijk welke 20 liedjes waren doorgedrongen tot de 41ste finale. Tijdens 'de meis sjpannende oëtzending van 't jaor' werden de finalisten bekend gemaakt. Koploper was Midden-Limburg met 6 finalisten. Daarmee bleef het Noord-Limburg nipt voor met 5 inzendingen. De regio's Parkstad, Westelijke Mijnstreek en Maastricht Mergelland zijn ieder met 3 liedjes vertegenwoordigd in de finale. Heerlen speelt met 2 liedjes een thuiswedstrijd deze finale.

Punten finale

Tijdens de finale (met in het verleden wel eens 330.000 kijkers) presenteren zich de 20 finalisten aan het publiek en wordt ieder lied (nog) 4x beoordeeld. De punten van de hoofdjury staan vast en op dat moment alleen bekend bij het bestuur. Deze punten worden bij de finaletelling als eerste bekend gemaakt. Van de 20 liedjes krijgen alléén de 16 liedjes met de meeste punten een punt. 4 liedjes krijgen géén punten. De punten van de hoofdjury worden opgeteld bij de punten van de jurygroep 'oud-finalisten', de jurygroep 'schutterswereld' (deze groep verandert ieder jaar), de jurygroep 'vastelaoveswaereld' én 'de stem van het volk'. Ook tijdens de finale kan 'het volk' stemmen op hun favoriete 3 liedjes en krijgt het lied waarop het meest gestemd is 16 punten, aflopend naar 1 punt. Onder toeziend oog van de notaris worden de punten door het bestuur van de Stichting LVK opgeteld en weten we wie de opvolger is van het duo Spik & Span dat voorgaande 40ste editie van het LVK won.

Alle punten op een rij

De dag na de finale wordt een radio-uitzending verzorgd vanuit het huis van de winnaar. Daarna zal de Stichting LVK ook de punten bekend maken van de hoofdjury, de telling na de halve finales en maakt de stichting bekend of er op basis van Reglement van Deelname een lied op basis van regio is toegevoegd aan de finale. Deze punten worden op deze website bekend gemaakt.