De volgorde in de finale

LVK Topfoto

De volgorde in de finale

Hoe wordt de volgorde van de LVK-finale bepaald?

In spanning wachten de 60 halve finalisten af of hun inzending de grote LVK-finale heeft behaald. Achter de schermen is de Stichting LVK op dat moment druk bezig met het samenvoegen van de punten van de hoofdjury en de stem van het sms-/ telefoonstemmen van 'het volk'.

De punten van de 60 halve finalisten worden op een rij gezet door bestuursleden die het totaaloverzicht (dat de dag na de finale geplaatst wordt op de website van de Stichting LVK) voorleggen aan de voorzitter. Zo is ook de finale (intern) bekend en weten we welke 20 liedjes zijn doorgedrongen tot LVK-finale. Maar dan dient de volgorde nog bepaald te worden...

Bestuursleden maken vervolgens een indeling hetgeen géén eenvoudige klus is. Met tal van aspecten dient rekening gehouden te worden, waarbij gedacht moet worden aan:

- Spreiding van liedjes uit dezelfde plaats;

- Spreiding van de (automatisch geplaatste) 'top 5' van de hoofdjury (opdat niet de ‘top 5’ bij elkaar zit in het programma;

- Spreiding van liedjes gemaakt door dezelfde tekstdichter/componist;

- Spreiding muziekstijlen (denk aan walsen/marsen/up-tempo liedjes enzovoorts) en... last but not least

- Spreiding van optredende solisten / duo's / kleine of grote groepen;

Deze factoren bepalen uiteindelijk in welke volgorde de liedjes het podium betreden in de LVK-finale.